Antimobbingový zákon - situácia v Rakúsku
(spracované z príspevku Waltera Plutscha na antimobbingovej konferencii v r.2013 v Bratislave)
V roku 2002 som založil svojpomocnú skupina pre mobbing v regióne Dolné Rakúsko – stred. Doteraz som viedol vyše 3000 rozhovorov, čo predstavuje 1500 hodín. Išlo predovšetkým osobné rozhovory, ale aj cez telefón. S viacerými ľuďmi sa rozprávam viackrát, lebo nemajú nikoho, s kým by sa porozprávali. Počet obetí dosiahol cca 500 ľudí. Rozhovory v skupine nie sú až také časté. Obávajú sa, že ich nadriadení sa o tom dozvedia. Rozhovory sú bezplatné.
Už dlhšie sa snažím nájsť jednu alebo viac väčších organizácií, ktoré by ľahšie presadili zákonnú pomoc obetiam mobbingu, antimobbingový zákon. V roku 2002 som sa bezvýsledne snažil presvedčiť niektoré politické strany, nikto nechcel pomôcť. Kvôli tomu som na jar 2007 začal občiansku iniciatívu nasmerovanú k prijatiu antimobbingového zákona. Zozbieral som potrebných 500 podpisov pod návrh a zostavili sme komisiu s tridsiatimi váženými osobnosťami, informácie sú na www.antimobbinggesetz-buergerinitiative.at.
Bolo pre mňa nepochopiteľné, že spolky psychológov a psychiatrov, ako aj pracovná komora sa voči tomu striktne bránili, od iných oslovených sociálnych organizácií a dôležitých osobností som takisto len zriedka dostal odpoveď. Za pozitívnu odpoveď som však veľmi vďačný spolkovému prezidentovi. 19. júna 2009 sme návrh antimobbingového zákona odovzdali predsedkyni parlamentu, ktorá mu bola naklonená. V januári roku 2011 nás na ministerstve spravodlivosti uisťovali, že sú antimobbingovému zákonu naklonení, nevedia však ešte akú formu by mal mať, náš návrh bol zmeniť zákon proti stalkingu na zákon proti stalkingu a mobbingu. Boli sme uistení, že sa všetko do júna roku 2011 vyrieši. Kým ešte začiatkom júna 2011 bolo podľa ministerstva spravodlivosti všetko na dobrej ceste, aby sa prijal antimobbingový zákon, neskôr prišlo ku zmene ministrov a antimobbingový zákon zrazu nebol dôležitý. Toto všetko sa deje u nás v Rakúsku, kde je vyše 6 miliónov obetí mobbingu a bossingu.
V júni roku 2013 som bol požiadaný pánom poslancom Erichom Tadlerom predložiť petíciu „Rakúsko potrebuje antimobbingový zákon“ do parlamentu. Bolo by to veľmi pekné, keby sa konečne dosiahla právna pomoc obetiam mobbingu. Pretože inak je otázne, či náš štát je právny.
Už niekoľko rokov je mojím snom medzinárodná sieť všetkých svojpomocných skupín a organizácií, ktoré sa snažia dosiahnuť zlepšenie ľudských
práv, predovšetkým pomoc mobbingovým obetiam. Toto som predniesol aj v roku 2011 na konferencii vo Wiesbadene. Pretože takáto medzinárodná spolupráca má lepší úspech niečo dosiahnuť.
Niekoľko údajov k mobbingom vznikajúcim výdavkom pre hospodárstvo:
▪ Ročné výdavky v Rakúsku sú 33 miliárd eur , čo je 412 eur na obyvateľa
▪ Počet chorých sa zvýšil o 184,5 %
Situácia v Rakúsku - prehľad zákonných ochranných opatrení pre pracovné prostredie a spôsoby uplatňovania nároku na náhradu škody
(spracované z príspevku Manfreda Hozu na antimobbingovej konferencii v r.2013 v Bratislave)
Každý sa môže stať obeťou mobbingu a diskriminácie. Medzi následky patria ťažké zdravotné problémy ako depresie, alkoholové závislosti, drogové závislosti či závislosti na liekoch, alebo dokonca samovražda. Pre podnikanie, zdravotnícke zariadenia a spoločnosť sú s tým spojené veľké finančné nevýhody. Hospodárske straty sa dajú ťažko odhadnúť, dá sa len predpokladať, že sú v enormných výškach. Obrana proti mobbingu a diskriminácii je preto z ľudských, ako aj ekonomických dôvodov nevyhnutná.
Príčiny mobbingu a diskriminácie sú rôznorodé. V dnešnom pracovnom prostredí sa mnohokrát dosahuje zníženie nákladov pomocou zníženia počtu zamestnancov. Ako cieľ hodný námahy sa mobbing vidí ako primeraný prostriedok. V týchto prípadoch nevyhnutne dochádza k neplneniu si povinnosti sociálnej starostlivosti zamestnávateľom. Pred odbormi sú ako dôvody uvádzané tlak na výkon, zlá organizácia práce, skryté hierarchie, nedostatočné schopnosti vedúcich, ako aj charakterové črty zamestnancov. Ďalšími dôvodmi často vonkajšie znaky, ale aj nezvyčajné zručnosti a angažovanie sa, ktoré u kolegov vyvoláva závisť a konkurenčné myšlienky Keď sa nadriadený cíti ohrozený múdrymi podriadenými, toto vedie taktiež k mobbingu (bossingu). Mobbér sa často mobbingom snaží odviesť pozornosť od vlastných nedostatkov. Medzi dôvody patrí tiež to, že sa postihnutý mobbingom a diskrimináciou veľmi málo bránia prostredníctvo právnej pomoci a preto neexistujú sankcie pre takéto nežiadané správanie sa na pracovisku.
V rakúskom práve nie je mobbing definovaný. Najvyšší súd v Rakúsku (Oberster Gerichtshof - OGH) k pojmu „mobbing skonštatoval: Pre mobbing je typické systematické, vyňaté a trestné konanie v rámci dlhšieho časového úseku, napríklad cez systematické odopieranie akéhokoľvek uznania, izolácia, zadržiavanie informácií, poškodzovanie pracovnej povesti atď.
Najvyšší súd v Rakúsku videl typické mobbingové konanie tiež v prípade, ak jeden spolupracovník je pridrahý a následne mu nie sú posielané dokumenty, je zle informovaný a zadávajú mu neprimerané úlohy s cieľom ho systematicky vyčleniť, podkopať jeho pozíciu a vytlačiť ho z pracovného pomeru.
S druhou právnou novelou z roku 2009 bola stanovená pre úradníkov, sudcov, prokurátorov a súdnych čakateľov výslovná služobná povinnosť na „úctivé zaobchádzanie (zákaz mobbingu)“ so spolupracovníkmi a nadriadenými. Tento zákaz mobbingu jednoznačne považuje mobbing ako porušenie služobných povinností.
V súkromnoprávnych pracovných vzťahoch môže byť ochrana proti mobbingu odvodená z povinnosti sociálnej starostlivosti zamestnávateľa. Na základe toho môžu mať jednotlivé mobbingové konania aj napriek chýbajúcej skutkovej podstate mobbingu trestnoprávne alebo iné civilnoprávne konzekvencie.
V oblasti trestného práva môžu prísť do úvahy podľa vecnej situácie napr. skutková podstata ublíženie na tele, nátlak, nebezpečné vydieranie, vytrvalé prenasledovanie (stalking), ohováranie, urážanie a tiež poškodzovanie vecí alebo poškodzovanie dát. Tu je potrebné si všímať, to že trestné konanie proti cti (ohováranie, urážanie) sú súkromnoprávne trestné činy, ktoré možno stíhať len na základe podnetu poškodeného, ktorý tým riskuje súdne trovy. Všetky ostatné hore uvedené trestné konania sú verejné trestné činy a príslušné úrady môžu konať z úradnej moci.
V súvislosti s osobnostnými právami podľa § 16 ABGB (Allgemeines Bürgerliches Gesetzbuch) je v § 1157 AGBG a § 18 Ang (Angestelltengesetz) zakotvená povinnosť sociálnej starostlivosti zamestnávateľa ako vedľajšia povinnosť zamestnávateľa vyplývajúca z pracovnej zmluvy.Táto všeobecná povinnosť sociálnej starostlivosti umožňuje zamestnávateľovi sa postarať aj o to, že osobná sféra jeho zamestnancov nie je ohrozovaná obťažovaním zo strany iných zamestnancov. Na druhej strane sú zamestnanci zamestnávateľovi zaviazaní správať sa v práci primerane, čiže nemobovať (§ 27 ods. 6 AngG) a zamestnávateľ je oprávnený toto vyžadovať.
Vo všeobecnosti je právna východisková situácia pre postihnutých málo uspokojivá, preto je vhodné najskôr skúsiť urovnať konflikt najmiernejšími prostriedkami. V prvom kroku môže postihnutý v rámci pracovnej prevencie podľa pracovného práva kontaktovať nielen odborníkov na bezpečnosť práce a pracovných lekárov, ale aj iných vhodných odborníkov, napr. pracovných psychológov. V prípadoch môže byť nápomocná podniková rada, ktorej prináležia otázky ochrany zamestnancov, dozoru, zásahu, vypočúvania a poradenstva. Dobrý manžment vytvára pomoc proti mobbingu, zle riadené firmy reagujú pri mobbingu často neskoro a prikláňajú sa na stranu mobbéra, viniac z problémov mobovaného zamestnanca. Pravdepodobným následkom je potom odstránenie postihnutého (obete) z jeho pracovného miesta, v praxi sa často stretávame s preradením na iné pracovné miesto, ktoré nemá účel odstrániť mobbingovú situáciu, ale predstavuje ďalší mobbing. Primárnym cieľom je zlomiť odpor postihnutých (obetí), aby samy od seba skončili pracovný pomer.
Publikácie poradenstva pri mobbingu odporúčajú využiť pomoc poradenských miest, psychosociálne služby alebo cestu mediácie. Vo všeobecnosti sa odporúča diskrétne využitie externej a nenútenej služby.
Ak rozhovory nevedú k riešeniu, ostáva súdna cesta. K fyzickému a psychickému poškodeniu tak pribudne riziko trov konania, dlhodobosť súdneho konania, ktoré sa môže ťahať niekoľko rokov, problémy s dôkazmi, ohováranie, falošné alebo predpojaté výpovede a vedomosť, že pri výhre nie je garantované pozitívne pracovné prostredie. Pri podozrení na trestné konanie možno podať trestné oznámenie. V prípade trestného konania prislúcha postihnutému právo obete podľa § 66 ff StPO a môže dostať odškodnenie. V občianskom konaní majú zamestnávateľ a mobbujúci kolegovia pasívne žalovacie právo. Presadenie nárokov je pred občianskym súdom veľmi ťažké, ale nie beznádejné. Žalobca v občianskom konaní nesie riziko trov konania a tiež bremeno dôkazov pre všetky skutkové podstaty. Podkladom nárokov môže byť ujma na cti alebo poškodenie povesti (§ 1330 ABGB), prípadne ublíženie na tele (§ 1325 ABGB). alebo všeobecné osobnostné právo podľa § 16 ABGB.
Zákony rovnakého postavenia zakazujú rôzne formy diskriminácie predovšetkým v pracovnom svete. Rakúske právo má Zákon o rovnakom zaobchádzaní (Bundesgesetz über die Gleichbehandlung – GlBG), zákon o rovnakom zaobchádzaní v štátnej oblasti (Bundesgesetz über die Gleichbehandlung im Bereich des Bundes - B-GlBG) a antidiskriminačný zákon.
ZÁKON O ROVNAKOM ZAOBCHÁDZANÍ (GIBG) zakazuje určité formy diskriminácie na pracovisku, a to na základe pohlavia, etnickej príslušnosti, náboženskej príslušnosti, veku a sexuálnej orientácie. Tento zákon sa uplatňuje v súkromných pracovných vzťahoch všetkých druhov, v oblasti pracovného vzdelávania, v zamestnaneckých alebo zamestnávateľských organizáciách a pracovných zväzoch. GIBG zakazuje nielen priamu diskrimináciu, ale aj nepriamu diskrimináciu, obťažovanie, podnecovanie obťažovania a viktimizovanie. Nepriama diskriminácia je, keď zjavne neutrálne predpisy, kritériá vedú k neopodstatnenému znevýhodňovaniu určitej skupine osôb. Výzva alebo navádzanie na diskrimináciu sa tiež hodnotí ako diskriminácia.
V praxi je veľmi ťažko dokázateľné, že za poškodzovaním sú diskriminačné motívy, GIBG ponúka postihnutým v súdnom konaní uľahčenie dôkazov.
Právne následky sú rôzne podľa formy diskriminácie, popri majetkovej ujme je odškodnená aj utrpená osobná strata. Nároky sa dajú súdne uplatniť na pracovných a sociálnych súdoch.
ZÁKON O ROVNAKOM ZAOBCHÁ DZANÍ V ŠTÁTNEJ OBLASTI (B-GIBG) obsahuje zrovnoprávnenie a rovnaké zaobchádzanie žien a mužov, tak ako aj rovnaké zaobchádzanie bez ohľadu na etnickú príslušnosť, náboženstvo alebo svetonázor, veku alebo sexuálnej orientácie. Platí pre zamestnancov štátu.
Dosiahnutie spravodlivosti podľa GIBG a B-GIBG je problematické, súdne konania sú zdĺhavé, hrozia vysoké trovy a v praxi i napriek existujúcemu zákazu viktimizovania častokrát vedú ku kariére ohrozujúcemu postaveniu. V oblasti uplatnenia GIBG sa môžu postihnutí, ktorí sa cítia na pracovisku diskriminovaní, obrátiť na poradenstvo a podporu právnikov zaoberajúcich sa rovnakým zaobchádzaním. So súhlasom postihnutého sa môže v konečnom dôsledku viesť konanie pred komisiou pre rovnaké zaobchádzanie. Táto komisia môže bezplatne a expertízne preskúmať, či skutočne sa jedná o diskrimináciu. Takáto expertíza nie je právne záväzná, v prípade žaloby sa môže použiť ako dôkaz. Komisii pre rovnaké zaobchádzanie zodpovedá pri uplatňovaní B-GIBG štátna komisia pre rovnaké zaobchádzanie, pričom poradenstvo a podporu tu vykonávajú splnomocnenci pre rovnaké zaobchádzanie a kontaktné ženy. Komisie pre rovnaké zaobchádzanie nie sú súdy, súdy prvého stupňa majú málo skúseností s novými zákonmi a expertízy komisií často podceňujú. Komisie pre rovnaké zaobchádzanie značne prispievajú k tomu, že postihnutí nájdu odvahu sa na GIBG alebo B-GIBG odvolať. Postihnutým sa v každom prípade odporúča využiť skúsenosti a odborné znalosti právnikov, zaoberajúcich sa rovnakým zaobchádzaním, prípadne splnomocnencov pre rovnaké zaobchádzanie a kontaktné ženy. Pracovné komory a odbory poskytujú poradenstvo pri mobbingu a diskriminácií a pri splnení určitých predpokladov aj bezplatnú právnu ochranu.
Neželané situácie a konania sú sprievodnými javmi pracovného prostredia a určitá tolerancia by sa mala očakávať. Postihnutý môže dúfať, že neželané spôsoby správania predstavujú prechodný problém. Ukazuje sa však, že mobbing, diskriminácia a obťažovanie sa rozrástli, postihnutý sa musí rozhodnúť medzi konfliktom alebo útekom pred ním. Každému, kto chce nájsť svoje práva v zákonoch, hrozí nebezpečenstvo, že zablúdi v džungli paragrafov a preto je odkázaný na poradenstvo.
Ak mobbing alebo diskriminácia pokračuje aj po ukončení konania pred komisiou pre rovnaké zaobchádzanie alebo zmierovacieho konania, môže postihnutý znovu podať návrh na nové konanie. Pri súdnom konaní takáto možnosť nie je, tam platí zákaz nového konania v tej istej veci.
Nároky voči zamestnávateľovi a kolegom si môže zamestnanec uplatniť na pracovnom alebo sociálnom súde. Odškodnenie možno vyžadovať nielen od nadriadených a podriadených kolegov, ale aj od ostatných kolegov.
Podľa právnych línií EU musia byť sankcie pri diskriminácii účinné, proporcionálne a odstrašujúce. Napriek tomu nepočítajú zamestnávatelia, ktorí porušujú sociálne povinnosti, s vážnymi sankciami. Aj mobbér zostáva doteraz uchránený pred sankciami. Zmenami zákonov a vzrastajúcou ochotou postihnutých brániť sa mobbingu sa riziko pre mobbujúcich výrazne zvýšilo. Pri mobbingových konaniach, ktoré zodpovedajú trestným skutkovým podstatám, hrozia zodpovedajúce trestné sankcie. V štátnej oblasti môže porušenie zákazu mobbovať viesť k pracovnému alebo disciplinárnemu potrestaniu. Rozsudky na občianskych súdoch môžu odstrašíť vysokým odškodnením nielen v prospech postihnutého, ale aj Sociálnej poisťovne (odškodnenie liečebných nákladov).
Problém mobbingu a vysoké hospodárske náklady mobbingu a diskriminácie budú vo väčšej miere uznávané. Podľa štatistiky sa v Rakúsku cíti ohrození mobbingom 93 000 ľudí, to je 2,4 % práceschopných. Sociálni partneri pracujú v súčasnosti na presadení európskych dohôd k téme násilie a mobbing, pričom ponúkajú veľa praktických pokynov a tipov pre súčasnú prax. Opatrenia proti mobbingu sa uplatňujú vo verejnej správe po tom, ako 1.1.2010 vošiel do platnosti zákaz mobbingu. V Rakúsku sa vytvárajú svojpomocné skupiny, ktoré sa angažujú pre postihnutých. V júni 2013 bola predložená do parlamentu petícia za prijatie antimobbingového zákona.